Veel mensen denken bij relatiegeschenken alleen aan de geschenken of kerstpakketten in december maar relatiegeschenken zijn zeker niet voorbehouden aan de feestdagen in december. Er zijn namelijk genoeg redenen om ook op andere momenten van het jaar je klanten of werknemers te verrassen met een geschenk. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een jubileum, Pasen of andere feestdagen of de bijzondere omstandigheden van nu. Veel bedrijven zien echter niet het nut in van deze relatiegeschenken, zij vragen zich af wat de noodzaak is als ze al genoeg doen aan PR en marketing. In dit artikel staan vijf redenen om relatiegeschenken te geven.
Een blijvende herinnering
Relatiegeschenken zorgen voor een blijvende herinnering omdat je iets fysiek weggeeft. Het is dus al heel anders dan een bedank mailtje of briefje of een advertentie op een website of in een tijdschrift. Een bedrukte mok wordt bijvoorbeeld nog jarenlang gebruikt, een pen gaat ook minimaal een jaar mee en een powerbank wordt zelfs jarenlang gebruikt. Omdat het een tastbaar product is blijft het dus veel langer onder de aandacht van je relaties.
Het is goedkoop in vergelijking met andere marketing
Vaak zijn relatiegeschenken al te koop vanaf een paar cent inclusief bedrukking. Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met een advertentie in de krant dan is een relatiegeschenk een heel goedkoop marketinginstrument. Het blijft daarnaast ook nog eens langer onder de aandacht dan een advertentie. Je hoeft dus niet heel veel geld uit te geven om een geschenk te geven, een bedrukte pen wordt ook al gezien als relatiegeschenk.
Persoonlijke waardering voor uw medewerkers
Niet alleen voor externe relaties maar ook voor uw eigen medewerkers is een relatiegeschenk een mooi middel om je waardering te uiten. Je laat met relatiegeschenken namelijk je persoonlijke waardering voor je medewerkers merken. Medewerkers van je bedrijf zullen dit gebaar zeer op prijs stellen, waardoor het hun werkplezier en tevredenheid ook weer positief zal beïnvloeden.
Concurrentie
De kans is groot dat je concurrentie wel aan relatiegeschenken doet. Als jij het dus niet doet en je concurrenten wel wordt de kans daarmee ook groter dat je klanten misloopt, waarna je dus ook omzet misloopt. Ook is er een kans dat werknemers naar de concurrent toegaan.
Veel verschillende mogelijkheden
Wat veel bedrijven afschrikt is dat het een hoop geld kan kosten. Relatiegeschenken hoeven echter niet perse groot of duur te zijn. Tegenwoordig kun je helemaal los gaan met allerlei soorten relatiegeschenken. Er bestaan er duizenden in allerlei soorten en maten. Zelfs met bedrukkingstechnieken kun je alle kanten op; graveren, laseren, het kan allemaal. Er zit dus altijd wel iets bij wat bij jou of je bedrijf past.
Zo zie je dat het dus wel degelijk belangrijk is om relatiegeschenken weg te geven (aan zowel externe relaties als werknemers). Heb je nou geen idee waar je dan terecht kunt voor goede en leuke relatiegeschenken? Dan is het wellicht een idee om eens de aanbevelingen, klachten en tips van andere mensen en bedrijven te lezen over waar zij hun relatiegeschenken kopen. Op Ervaringensite.be kan je veel van deze aanbevelingen, klachten en tips van andere mensen lezen.